top of page

Allmänna villkor

1. Allmänt 

 

1.1 Lantliv & Trädgård AB (organisationsnummer 5569478356) riktar sig till både privatpersoner och företag. Vi säljer tjänster kopplade till floristisk verksamhet, däribland inräknas exempelvis begravningsdekorationer, bröllopsbuketter och binderikurser. Vi säljer även buketter för avhämtning i butik, alternativt för leverans med bud inom Stockholms län - mot en extra kostnad som beräknas utifrån område. På lantlivtradgard.se kan du även köpa utvald inredning och presentartiklar, som också finns i vår fysiska butik på Färjestadsvägen 6 i Södra Ängby, Bromma.  

 

1.2 För att ingå avtal med oss måste du vara 18 år fyllda. Vid lagd beställning på lantlivtradgard.se accepterar du som köpare våra allmänna villkor samt vår integritetspolicy, som finns att ta del av innan köp. Vi förbehåller oss även rätten att ändra villkoren utan att behöva kommunicera detta direkt till dig som kund. Aktuella villkor finns således alltid på lantlivtradgard.se för dig som kund att ta del av.  

 

1.3 Vi kan inte garantera att produktbilder på lantlivtradgard.se återspeglar en varas exakta utseende. Ljussättning och vinklar i fotografering kan påverka både färgsättning och uppfattad storlek på en vara. Det är därför viktigt att läsa produktbeskrivningen noga innan köp. De buketter som visas upp för köp på lantlivtradgard.se är exempelbilder, blommor köps in efter säsong och kan därför variera i utförande. Viktigt att kontakta oss innan lagd beställning så att du får buketten precis så som du vill ha den, om du har önskemål på specifika blommor i din bukett.  

 

1.4 Allt material i form av text och bild på lantlivtradgard.se tillhör oss och får ej spridas i någon form utan vår tillåtelse.  

 

2. Blombud 

 

2.1 Ditt bud levereras efter överenskommelse över hela Stockholm. Vi levererar ända fram till mottagarens dörr. Vi kontaktar mottagaren innan leverans för att säkerställa rätt leveransuppgifter. Om den mottagare som ska få budet inte är hemma kommer vi att lämna blommorna utanför dörren, om detta har kommunicerats.

 

2.2 Vid beställning innan klockan 14 onsdag-fredag levererar vi ditt bud samma dag. Om beställning inkommer innan klockan 10 på lördagar och söndagar kan vi också leverera samma dag. Annars sker leverans nästkommande vardag eller på den leveranstid du själv önskar. Observera: Vi levererar inga bud på måndagar eller tisdagar.

 

2.2 En leveranskostnad tillkommer på varje budbeställning. Denna kostnad bestäms utifrån avståndet mellan mottagaren och vår fysiska butik i Södra Ängby, Bromma. Du kan se leveranskostnaderna här på hemsidan. Du kan även kontakta oss om du har frågor eller är osäker på om vi levererar till ett visst område. 

 

2.3 Vid eventuella fel i leveransinformationen - som felaktig portkod, hinder framför dörr eller felaktigt angiven adress så kan vi på Lantliv & Trädgård inte leverera ditt blombud. Om detta sker kommer vi att kontakta dig som köpt blombudet och vid uteblivet svar har vi möjlighet att avsäga oss leveransen av budet och du som köpare mottager således heller ingen återbetalning. 

 

2.4 Vi förbehåller oss rätten att ändra leveransdatum vid oförutsedda händelser, så som exempelvis extremväder. Då kommer vi att kontakta mottagaren och boka in en ny leverans.  

 

2.5 Vi levererar alltid färska blommor av högsta kvalitet. Skulle du däremot vara missnöjd med något som levererats måste du kontakta oss så fort som möjligt på info@lantlivtradgard.se så vi får en möjlighet att se över vad som hänt.  

3. Kurser 

 

3.1 Anmälan till våra kurser är bindande. Det betyder att du inte kan avsäga dig din plats till en köpt kurs. Anmälan till våra kurser kan ske i butiken, här på hemsidan via kontaktformuläret, till mailen josefine@lantlivtradgard.se eller så kan du ringa oss.  

 

3.2 De kurser som är aktuella ligger under fliken kurser här på vår hemsida. 

 

3.3 Alla kurser hålls efter att vår butik är stängd. Det kommer alltså bara vara ett begränsat antal deltagare på plats, inklusive kursansvarig Josefine. Observera att Josefines Shetland Sheepdog Viggo även brukar vara med i butiken, meddela därför eventuell hundrädsla och-/eller allergi i din anmälan, så löser vi så att han inte är på plats det datum du vill gå din kurs.  

 

3.4 I kostnaden för kursen ingår allt material du använder under kvällen, din färdiga kreation att ta med hem samt dryck med tilltugg. Eventuella allergier måste anmälas i förväg till josefine@lantlivtradgard.se  

 

Villkor för Lantliv & Trädgårds webbshop 

 

1. Beställning och priser 

 

1.1 Alla priser anges i SEK, svenska kronor, inklusive moms. Fraktkostnad tillkommer på alla beställningar som inte väljs för avhämtning i vår butik på Färjestadsvägen 6, Södra Ängby, Bromma.  

 

1.2 Vi levererar enbart till Sverige.  

 

1.3 Vid genomförd beställning på lantlivtradgard.se godkänner du våra allmänna köpevillkor och köpeavtalet blir således bindande när du mottagit din orderbekräftelse från oss.

 

1.4 Du betalar ditt köp tryggt genom Klarnas betaltjänst. I kassan kan du välja att betala direkt med kortbetalning eller Swish, men du kan även dela upp din betalning eller välja att betala med faktura. Alla frågor kring betalning sker direkt till Klarnas kundtjänst. 

 

1.5 Vi reserverar oss för eventuella tekniska fel, slutförsäljning och uppenbara fel i prissättningen till följd av tryckfel. Detta medför att vi på Lantliv & Trädgård har rätt att annullera en order som skett till uppenbart felaktigt pris. 

 

1.6 Vi erbjuder ingen prisgaranti. 

2. Leverans och frakt 

 

2.1 Vi behandlar din order inom 1-3 vardagar. Om en vara i din beställning är slut i lager kontaktar vi dig så fort vi kan på mail, för vidare hantering. Du som kund har då rätt att avsäga dig hela eller delar av din beställning och få en återbetalning av oss.

 

2.2 När din beställning lämnat vårt lager finns ingen möjlighet att ändra i din order. Skulle något vara fel i de kontaktuppgifter du lämnat är du skyldig att kontakta oss för vidare hantering.  

 

2.3 Vi skickar alla beställningar med Postnord. En fraktkostnad på 79 SEK tillkommer på alla beställningar i vår webbshop på order under 699 SEK. Handlar du över 699 SEK så är du berättigad till fri frakt.  

Du kan även välja att hämta ut ditt paket i vår butik på Färjestadsvägen 6, Södra Ängby, Bromma. Uthämtning sker då under våra ordinarie öppettider: tisdag-fredag mellan 11-18 eller lördag mellan 10-16. Väljer du det alternativet tillkommer ingen fraktkostnad.  

 

2.4 Leveranstid efter att vi skickat din beställning är i normala fall 1-2 vardagar med Postnord. Ditt paket är alltid spårbart via postnord.se men vid en eventuellt större leveransförsening kommer vi att kontakta dig med information. Vi kan dock aldrig garantera leverans till en viss dag.  

 

2.5 Lantliv & Trädgård ansvar inte över ej uthämtade paket. Du som kund kommer därför att bli debiterad hela kostnaden som ett ej uthämtat paket medför. Detta i form av en returfrakt på 95 SEK och Postnords debiteringskostnad för ej uthämtat paket på 69 SEK.  

 

2.6 Om ditt paket skulle vara synligt skadat vid uthämtning ska du omedelbart anmäla detta till Postnord. De hanterar alla reklamationer gällande skador på ytteremballage som skett i transporten av ditt paket. Skulle något inuti paketet vara skadat så tar du i stället först kontakt med oss på info@lantlivtradgard.se för reklamationshantering. Observera att du måste dokumentera skadorna, på både varor och emballage, med foton som du bifogar oss i kontakten. Din reklamation vid skadat gods måste inkomma till oss inom 48 timmar från det att du mottagit din leverans.  

 

2.7 Vi packar ditt paket som du beställer i vår webbshop med omsorg, men även med extra tanke på miljön. Därför återanvänder vi packmaterial från våra leverantörer i den mån det är möjligt. Allt för att undvika att fullt fungerande emballage slängs. 

3. Retur och ångerrätt 

 

3.1 Enligt distansavtalslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit din beställning. Ångerrätten gäller däremot inte på livsmedel, så retur på ätbart i vår webbshop godkänner vi ej.  

Observera att ångerrätten inte heller gäller våra kurser, där anmälan är bindande och köpt plats återbetalas ej, eftersom kurserna utförs på plats i vår fysiska butik.  

 

3.2 För att få returnera en produkt måste den komma tillbaka till oss i samma skick som när du tog emot den. Det betyder att den måste ligga i sin originalförpackning och returneras på ett säkert sätt. Skulle det finnas tecken på att varan är använd eller skadad, så kan vi komma att debitera dig för varans värdeminskning då vi inte kommer kunna sälja varan som en vara i nyskick.  

 

3.3 Du som kund står för returfrakten som är 95 SEK med Postnord. Denna summa korrigeras och dras således av från din återbetalning. Du måste kontakta oss på info@lantlivtradgard.se för att vi ska kunna förse dig med en returfraktsedel. Du kommer att få en QR-kod som du kan visa upp för ditt ombud för utskrift om du saknar egen skrivare.  

 

3.4 Du kan även returnera till oss direkt i butik. Detta sker då inom våra öppettider. Medtag kvitto/bekräftelse på beställning så att vi kan återbetala dig. Att returnera i butik medför ingen returkostnad.  

 

3.5 Vi tillhandahåller ingen bytesrätt av våra produkter i webbshopen. I det fall att du som kund vill byta färg eller liknande måste du alltså returnera den vara du inte vill ha och sen beställa en ny.  

 

3.6 Återbetalning vid en retur sker till samma betalsätt som användes vid köpet och hanteras av Klarna.   

 

4. Reklamation 

 

4.1 Vi följer konsumentköplagen, så om du upptäcker att din vara har ett fabrikationsfel kan du givetvis reklamera den. Det måste dock stå utom rimligt tvivel att felet uppkommit i produktionen och att det inte är en följd av slitage från användning. En reklamation ska anmälas så fort du som kund upptäcker ett fel med din vara.  

 

4.2 Vid godkänd reklamation står vi på Lantliv & Trädgård för alla retur- och omkostnader. För att göra en reklamation kontaktar du oss på info@lantlivtradgard.se 

 

4.3 Du kan även reklamera en vara som gått sönder i leveransen. Om det är uppenbart att det är en skada som uppkommit i transporten ska detta anmälas direkt till fraktbolaget Postnord. I övriga fall ska detta anmälas till oss på info@lantlivtradgard.se 

Kom ihåg att dokumentera med bilder inför en reklamation då dessa används i bedömningen.  

 

5. Personuppgifts- och integritetspolicy 

 

5.1 Vi vill att du som kund ska känna dig trygg och säker när du handlar av oss. Därför har vi en utförlig integritetspolicy som går att ta del av här, kring hur vi hanterar dina personuppgifter och vad vi lagrar från ditt köp på vår hemsida.  

 

5.2 Här kan du även ta del av vår policy gällande användningen av cookies.  

bottom of page